5 دسامبر 2023- بر اساس یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز که در ژورنال Diabetes Obesity and Metabolism منتشر شده است، کاهش همزمان وزن بدن و هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) در پیشگیری از خطر مرگ و میر و حوادث عروقی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 (T2D) موثرتر از کاهش هر یک از پارامترها به تنهایی است.

دستورالعمل های کنونی برای مدیریت دیابت، یک رویکرد جامع را به جای وزن هدف و HbA1c هدف توصیه می کنند. اکثر مطالعات روی وزن و HbA1c به عنوان عوامل خطر مستقل برای عوارض جانبی قلبی عروقی متمرکز شده‌اند، اما هیچ وضوحی در مورد اثرات کاهش HbA1c بر اساس تغییرات وزن بدن، وجود ندارد.

دکتر Alhassane Diallo، و همکارانش از دانشگاه مونپلیه در فرانسه، به بررسی تأثیر کاهشHbA1c  ناشی از درمان های کاهش دهنده ی گلوکز بر خطر رویدادهای بالینی عمده با توجه به تغییر وزن بدن، پرداختند. آنها همچنین تأثیر کاهش همزمان وزن بدن و HbA1c را بر رویدادهای بالینی اصلی ارزیابی کردند.

برای این منظور، محققان پایگاه‌های اطلاعاتی آنلاین را تا 30 ژوئن 2022 برای مطالعات بزرگ در مورد کاهش قند خون با بیش از 1000 سال بیمار پیگیری در هر گروه جستجو کردند. پیامد اولیه مرگ و میر ناشی از همه علل بود. پیامدهای ثانویه شامل حوادث نامطلوب قلبی عروقی (MACEs)، انفارکتوس میوکارد، نارسایی قلبی، مرگ قلبی عروقی و نارسایی کلیه بود. برآوردهای خلاصه کلی با استفاده از مدل‌های اثرات تصادفی محاسبه شد.

تجزیه و تحلیل شامل 34 مطالعه با 227220 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 بود. میانگین سن افراد 63 سال، میانگین طول مدت دیابت 10.7 سال، میانگین HbA1c برابر با 7.9%  و میانگین شاخص توده بدنی 31.2کیلوگرم بر متر مربع بود.

محققان یافته های زیر را گزارش کردند:

· هر یک درصد کاهش HbA1c با خطر مرگ و میر متفاوتی بسته به توانایی درمان های کاهش دهنده گلوکز در القای کاهش یا افزایش وزن بدن، همراه بود.

· هنگامی که درمان های کاهش دهنده گلوکز با افزایش وزن همراه بودند، خطر مرگ و میر 8% به ازای هر 1% کاهش HbA1c افزایش یافت( HRیا نسبت خطر1.08).

· هنگامی که درمان های کاهش دهنده گلوکز با کاهش وزن همراه بودند، خطر مرگ و میر 22% به ازای هر 1% کاهش HbA1c کاهش یافت(نسبت خطر 0.78).

· کاهش همزمان HbA1c و وزن بدن به طور قابل توجهی با خطر کمتر مرگ و میر و حوادث عروقی مرتبط بود.

محققان نتیجه گیری کردند که در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، کاهش همزمان وزن بدن و HbA1c ممکن است در پیشگیری از خطر حوادث عروقی و مرگ‌ و میر مؤثرتر از کاهش هر یک به تنهایی باشد.

محدودیت‌های مطالعه شامل درجات ناهمگنی متوسط تا زیاد در تعاریف نارسایی قلبی، مرگ قلبی عروقی و نارسایی کلیه و عدم تعمیم‌پذیری به دلیل پیش‌زمینه‌های متغیر بیماران و ویژگی‌های پایه بود.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/concomitant-reduction-of-body-weight-and-hba1c-effectively-lowers-mortality-risk-in-type-2-diabetes-study-121032